
Vertaisvalmennus tuo arjen laatua
Vertaisoppiminen
Asiantuntijuus on muutoksessa. Yhteisöllinen oppiminen on tämän ajan ilmiö!
Asiantuntijuus perustui aiemmin yksilön osaamiseen ja täsmälliseen tietoon. Olemme siirtymässä hallinnollisesta ohjauksesta jaettuun ja yhdessä rakennettuun tietoon.
Asiantuntijuus on nyt ja tulevaisuudessa yhä enemmän yhteisöllistä osaamista sekä oppimista verkostoissa ja asiakassuhteissa.

Vertaisoppiminen on vaikuttavaa
Opimme ja otamme haltuun asioita, kokonaisuuksia ja toimintaohjeita usein paremmin, kun toimimme dialogissa ja vertaisten kesken kokemuksia jakaen.
Vertaisoppimisen kulttuuri hyödyttää kaikkia. Se
… tukee ammatillisen opettajan ja ohjaajan roolin muutosta
… lisää kaikkien osaamista ja ajan tasalla pysymistä
… varmistaa yhdenvertaisuutta ja tasalaatuisia toimintatapoja
… tuo avoimuutta ja osallisuutta koko työyhteisöön

Vertaisvalmennus
Vertaisvalmennus tukee arjen laadun ylläpitoa.
- Ylläpitää ja vauhdittaa henkilöstön jatkuvan oppimista.
- Uudistaa toimintakulttuuria ja helpottaa toimintaympäristön muutoksiin varautumista.
- Tukee tiimissä työskentelyä dialogin keinoin.
- Helpottaa uusien opettajien perehdytystä.
Vertaisvalmennus edistää ammatillisen identiteetin vahvistumista, avoimuutta, osallisuutta ja hyvinvointia koko työyhteisössä
Vertaisvalmennuksen taustalla on Parasta hankkeissa luotu Luotsi-opettaja -malli. Mallia on laajennettu ja kehitetty edelleen Yhdessä Parasta -kehittämistyössä.
Vertaisvalmennuksesta käytetään oppilaitoksissa eri termejä, toiminnalla on kuitenkin sama tavoite. Nyt on ajankohtaista kiinnittää laajennettu malli kaikkien oppilaitoksen arjen laatutyön välineeksi.

Vertaisvalmennuksen kohteita
Voimme hyödyntää vertaisvalmennusta esimerkiksi näissä tilanteissa
- Henkilökohtaistamisen ja työelämäyhteistyön käytäntöjen ja merkityksen kirkastamisessa.
- Erityisen tuen kysymysten ratkomisessa.
- Opiskelijahallintojärjestelmiin liittyvissä käytännön tehtävissä.
- Toimintatapojen yhteisöllisessä käsittelyssä.
- Uusien opettajien perehdyttämisessä.
- Muutosten ennakoinnissa.
- Työelämäpalautteen käsittelyssä ja hyödyntämisessä.
- Esihenkilöiden kanssa yhteistyössä toimimisessa.
Vertaisvalmentajat toimivat tiiminä

- He jakavat yhteisen näkemyksen arjen laadusta perustuen lainsäädäntöön, laatukriteereihin ja oppilaitoksen toimintaohjeisiin.
- He suunnittelevat, kehittävät ja arvioivat toimintaa yhdessä.
- He toimivat monissa työryhmissä ja tiimeissä. Tämä edistää sisäistä yhteistyötä oppilaitoksessa.
- Heillä on yhteiset tavoitteet ja osaaminen

Kehitämme ja ylläpidämme vertaisvalmennusta Näin onnistumme!
Vertaisvalmennuksen hyödyt lisääntyvät ja parenevat, kun
… varaamme aikaa toiminnan koordinointiin ja ylläpitoon
… huomioimme vertaisvalmentajien yhteistyömahdoillisuudet tiiminä
… panostamme sisäiseen yhteistyöhön ja johdon ja esimiesten kanssa
Vertaisvalmennus vakiintuu laadunhallinnan menetelmäksi, kun
… määrittelemme vertaisvalmennuksen pysyväksi osaksi ydinprosessien arjen laadunhallintaa
… kiinnitämme vertaisvalmentajan roolin ja tehtävän osaksi opetushenkilöstön työnkuvaa
… mahdollistamme vertaisvalmennuksen tavoitteisiin sopivin resurssein ja työvälinein
… organisoimme vertaisvalmennuksen tarpeemme mukaan oppilaitos-, toimipaikka ja/ tai toimialatasoisesti
…vertaisvalmennuksella on oppilaitoksessamme ”kotipesä”, selkeä johto ja koordinaatio

Arjen laatu vertaisvalmentajalle
Aloittava vertaisvalmentaja (YouTube -video, kesto 5:59min)
Aloittava vertaisvalmentaja
Toimiva vertaisvalmentaja
Vertaisvalmennusta koordinoiva
Videoterveisiä ja dialogia
vertaisvalmennuksesta
Dialogi vertaisoppiminen (YouTube -video, kesto 47.02min)
1. Mikä on parasta vertaisoppimisessa (Kpedu ja KAO) (YouTube -video, kesto 1.24min)
2. Mikä on parasta vertaisoppimisessa? (Eduko ja Rastor instituutti) (YouTube -video, kesto 1.44min)
3. Mikä on parasta vertaisoppimisessa (Harjun oppimiskeskus ja Salon seudun ammattiopisto) (YouTube -video, kesto 1.31min)
4. Mikä on parasta vertaisoppimisessa (Tredu) (YouTube -video, kesto 1.48min)